Technologie, efficiëntie en brandstoffen

Innovatieve benaderingen om netto nul uitstoot te bereiken

Deze sectie beschrijft onze inspanningen om de vlootoperaties te decarboniseren en de impact op de luchtkwaliteit te minimaliseren door middel van geavanceerde technologieën, energie-efficiëntiepraktijken en hernieuwbare brandstoffen. Wij richten ons op duurzame strategieën die de uitstoot verminderen en een schoner milieu ondersteunen, waarbij we onze operaties afstemmen op bredere doelen voor het verkleinen van onze ecologische voetafdruk en het verbeteren van de luchtkwaliteit door middel van innovatie en verantwoord gebruik van middelen.

SCHEEPSONTWERP, MOTORTECHNOLOGIE EN BRANDSTOF

Om ons doel van netto nul uitstoot te bereiken, moeten we brandstoffen uit hernieuwbare bronnen gebruiken.
Brandstoffen uit hernieuwbare bronnen kunnen aanzienlijk minder broeikasgassen uitstoten in vergelijking met fossiele brandstoffen gedurende hun volledige levenscyclus. Door fossiele brandstoffen te vervangen door hernieuwbare brandstoffen, verminderen we de hoeveelheid kooldioxide en andere broeikasgassen, wat essentieel is voor het bestrijden van klimaatverandering en het behalen van wereldwijde klimaatdoelstellingen.

 

Hoewel hernieuwbare brandstoffen beschikbaar zijn, moeten ze commercieel haalbaar zijn, zowel qua beschikbaarheid als kosten. Een gezamenlijke inspanning is nodig van energieleveranciers, overheden, scheepswerven, niet-gouvernementele organisaties (NGO's) en andere publieke en private organisaties om de juiste infrastructuur en schaal voor hernieuwbare energiebronnen te creëren. 

 

Wij geloven dat een combinatie van verschillende technologieën en brandstoffen nodig zal zijn om netto nul te bereiken. Daarom investeren we in onderzoek en ontwikkeling, in scheepsontwerp, het verbeteren van energie-efficiëntie en andere belangrijke technologieën zoals de innovatie van brandstofceltechnologie.
Terwijl we overstappen naar hernieuwbare brandstoffen, moeten we ervoor zorgen dat we flexibiliteit behouden tijdens deze overgangsperiode. Onze nieuwe schepen zijn uitgerust met brandstofflexibele motortechnologie die zowel op conventionele brandstoffen als LNG kan draaien, om te helpen in de overgangsperiode totdat hernieuwbare brandstoffen beschikbaar komen.

 

LNG als maritieme brandstof is gemakkelijk beschikbaar. Het produceert aanzienlijk minder lokale luchtverontreiniging, SOx, NOx en deeltjes dan conventionele brandstoffen en zorgt voor een vermindering van 20% in de broeikasgasemissies. De motoren en de opslag- en leveringssystemen aan boord zijn compatibel met toekomstige hernieuwbare brandstofoplossingen zoals bio- en synthetisch LNG, die kunnen worden gemengd met fossiel LNG zonder extra vereisten.

We erkennen dat methaanslip van schepen die op vloeibaar aardgas (LNG) varen aandacht vereist. We werken actief aan het verminderen hiervan door nauw samen te werken met motorfabrikanten en andere organisaties, inclusief het onderzoeken van nieuwe motortypen en hoe deze motoren werken. Onlangs uitgevoerde onafhankelijke studies hebben al aanzienlijke verminderingen van methaanslip vastgesteld bij de nieuwste generatie dual-fuel motoren op onze LNG-schepen. Lees meer

 

MSC Euribia Netto Nul Reis
In juni 2023 behaalde ons vlaggenschip, de MSC Euribia, de wereldprimeur van de eerste cruise met netto nul-emissies tijdens haar maiden voyage van St. Nazaire, Frankrijk, naar Kopenhagen, Denemarken. De concepttest bewees dat cruises met netto nul-emissies technisch al mogelijk zijn. 

 

MSC Euribia bereikte deze mijlpaal door gebruik te maken van bio-LNG en massabalans toe te passen. Tijdens de vierdaagse reis presteerde MSC Euribia 11% beter dan haar digitale tweeling – een virtueel schip dat de optimale energiestroom en -benutting aan boord reproduceert – en realiseerde een totaal brandstofbesparing van 43 ton. Optimale snelheidspatronen, routing, trim en motorconfiguratie, evenals strikte optimalisatie van het energieverbruik van het hotel, inclusief HVAC, keukens en verlichting, zorgden ervoor dat MSC Euribia tijdens de reis nooit meer dan twee van de vier beschikbare motoren hoefde te gebruiken. Bovendien werd alle benodigde warmte voor de keukens, verwarmingssystemen en warm water aan boord herwonnen uit de motoren van de MSC Euribia, waardoor het gedurende de gehele reis niet nodig was om de ketels te gebruiken. Het bereiken van de netto-nul-prestaties werd mogelijk gemaakt door het gebruik van bio-LNG als brandstof.

SCHEEPSONTWERP, MOTORTECHNOLOGIE EN BRANDSTOF

Technology, efficiency and fuels - Sustainability | MSC Cruises

ENERGIE-EFFICIËNTIE

Energie-efficiëntie is een essentieel onderdeel van onze inzet om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. Initiatieven omvatten de installatie van LED-verlichting, warmte-terugwinsystemen, anti-aanslagverf die de weerstand vermindert, varen met lagere snelheden en het optimaliseren van de trim (balans) van het schip.

Het bedienen van de verwarmings-, ventilatie- en koelsystemen is een van de meest energie-intensieve activiteiten aan boord. We maximaliseren de energie-efficiëntie door zelfaanpassende verwarmings-, ventilatie- en airconditioningsystemen, beïnvloed door talloze sensoren die door het schip zijn geïnstalleerd.

Als gevolg van onze energiebesparende inspanningen hebben we de ISO 50001-certificering behaald. We liggen op schema om het doel van de industrie om de koolstofintensiteit met 40% te verlagen te behalen, ver vooruit op de doelstelling van 2030. (Chart here 2008-2023). ISO 50001 bevat de vereisten voor het opzetten, implementeren, onderhouden en verbeteren van een energiebeheersysteem. Dit stelt ons in staat een systematische aanpak te volgen om voortdurende verbetering van de energieprestatie te bereiken, inclusief energie-efficiëntie, gebruik en consumptie. 


Walstroom
Als een belangrijk onderdeel van onze strategie om de uitstoot te verlagen en potentiële vervuiling op de bestemmingen die we bezoeken te verminderen, hebben we sinds 2017 walstroom-mogelijkheden standaard geïnstalleerd op al onze schepen en hebben we een retrofitprogramma voor oudere schepen. Dit stelt onze schepen in staat om aan het elektrische net van een haven aan te sluiten wanneer ze aanmeren en de motoren van het schip uit te schakelen. Het gebruik van walstroom komt de havengebieden en lokale gemeenschappen ten goede door luchtvervuiling van aangemeerde schepen aanzienlijk te verminderen, die anders brandstof zouden verbranden voor energie. 

Bovendien vermindert het de geluidsoverlast, wat bijdraagt aan een stillere omgeving. Walstroom ondersteunt ook de lokale energiemarkten en kan de uitstoot van broeikasgassen verminderen, wat bijdraagt aan de strijd tegen klimaatverandering. 

Tegen het einde van 2024 zal bijna 70% van onze vloot over walstroom-mogelijkheden beschikken, en we werken nauw samen met havens en lokale autoriteiten om voldoende infrastructuur aan land te garanderen. Onlangs hebben we een overeenkomst getekend met Cruise Baltic om toegang te krijgen tot walstroom in de Baltische Zee en kijken uit naar verdere overeenkomsten wereldwijd. Het ontwerp van onze nieuwe passagiersterminals in Barcelona en Miami omvat ook de benodigde walstroom-infrastructuur. De uitdagingen die we momenteel ondervinden, zijn de beperkte beschikbaarheid van walstroom, maar we zullen het altijd gebruiken wanneer het voor ons beschikbaar is. 


Digitaliseren
Digitale technologieën kunnen ons helpen om verdere significante energiebesparingen te realiseren. In 2024 hebben we een nieuw hulpmiddel voor de optimalisatie van cruise-vaarroutes uitgerold – OptiCruise – om efficiëntiemaatregelen in het planningsproces van de vaarroutes te integreren. Nu, wanneer nieuwe vaarroutes worden gepland, soms jaren voordat ze plaatsvinden, maakt dit model het mogelijk om vele factoren die de efficiëntie van een reis beïnvloeden in overweging te nemen, waaronder de volgorde van de havens, vertrek- en aankomsttijden in havens, de snelheid van het schip, de aantrekkelijkheid van bestemmingen voor vakantiegangers, excursies aan land en operationele kosten zoals brandstof, havenkosten en voedselvoorzieningen bij het ontwikkelen van het gedetailleerde schema.

Daarnaast gebruiken we een systeem voor energieverbruik monitoring aan boord van al onze schepen. Oceanly Performance verzamelt en analyseert duizenden datapunten van de scheepsoperaties, waardoor continue aanpassingen mogelijk zijn om de algehele efficiëntie te verbeteren. 

ENERGIE-EFFICIËNTIE

Technology, efficiency and fuels - Sustainability | MSC Cruises

DUURZAAMHEIDSVERSLAG

Bekijk ons laatste duurzaamheidsrapport

Sustainability Annual Report 2023 | MSC Cruises
2023 Duurzaamheidsrapport
Bekijk