GEZONDHEID & MEDISCH
MET INBEGRIP VAN SPECIALE BEHOEFTEN OP HET GEBIED VAN MOBILITEIT, MEDISCHE EN DIEETVEREISTENMSC Cruises en haar personeel hebben altijd aandacht gehad voor de behoeften van hun gasten en streven er voortdurend naar om de best mogelijke service te bieden, die voldoet aan de internationale toegankelijkheidsnormen.
Voor informatie over de bijstand aan boord en in onze haventerminals kunt u de onderstaande paragrafen raadplegen.
U kunt ook informatie met betrekking tot speciale behoeften vinden in de Algemene Boekingsvoorwaarden en de Vervoersvoorwaarden.
Gasten kunnen MSC Cruises informeren over eventuele speciale wensen door het relevante formulier in te vullen dat hier en bij alle erkende reisbureaus beschikbaar is. Deze informatie moet bij voorkeur op het moment van boeking worden doorgegeven, of uiterlijk 30 werkdagen voor afvaart (bij zwangerschap minimaal 2 weken).
Dit geeft ons de tijd om onze gasten zo goed mogelijk van dienst te zijn, wat afhangt van de faciliteiten en middelen aan boord van elk schip. Als we na deze deadline op de hoogte worden gesteld, zullen we alles doen wat in ons vermogen ligt om de gevraagde diensten te leveren, maar het kan zijn dat dit niet mogelijk is op zo'n korte termijn.
Als u uw cruise via een reisbureau hebt geboekt, moet u de documentatie rechtstreeks naar uw reisbureau sturen. Als u echter via onze website heeft geboekt, moet de documentatie naar het volgende e-mailadres worden gestuurd: verkoop@msccruises.nl.
Medisch centrum aan boord
Onze medische faciliteiten aan boord voldoen aan of overtreffen de standaarden voor medische centra op cruiseschepen die zijn aangenomen door CLIA en omvatten basisvoorzieningen voor diagnostiek en behandeling, maar de medische centra aan boord zijn niet verplicht en zijn niet uitgerust volgens dezelfde standaarden als een ziekenhuis aan land. Ze worden bemand door fulltime geregistreerde artsen en verpleegkundigen, waaronder paramedici op sommige schepen. Naast de tweemaal daagse kliniekuren is het medisch personeel in noodgevallen 24 uur per dag beschikbaar.
Onze medische centra zijn bedoeld om acute zorg te bieden voor ziekten en ongevallen die zich kunnen voordoen tijdens de vakantie en niet om langdurige zorg te bieden aan patiënten met chronische ziekten of als vervanging voor reguliere gezondheidszorg. Het medisch personeel aan boord is niet beschikbaar voor dagelijkse zorg, tenzij u bent opgenomen in het medisch centrum van het schip. U moet in staat zijn om voor uzelf te zorgen, inclusief aankleden, eten en de veiligheidsoefeningen van het schip bijwonen. Als u niet zelfstandig voor uzelf kunt zorgen op deze gebieden, neem dan maatregelen om ervoor te zorgen dat u dit wel kunt.
Als gasten tijdens de reis ziek worden of gewond raken en de diagnostische en/of zorgbehoeften de mogelijkheden van het medisch centrum aan boord te boven gaan, worden gasten overgebracht naar medische faciliteiten aan wal.
De kosten voor medische diensten aan boord worden bijgeschreven op uw boordrekening en u krijgt een gespecificeerde rekening die u bij uw verzekeringsmaatschappij kunt indienen.
Houd er rekening mee dat veel ziektekostenverzekeringen de kosten van medische zorg op zee, in het buitenland of voor evacuatie per vliegtuig niet dekken, tenzij dit specifiek is geregeld. Gasten worden aangemoedigd om een medische reisverzekering af te sluiten voordat ze op reis gaan om de kosten voor verleende diensten vergoed te krijgen.
Vul het Special Needs formulier via de volgende link in om ons op de hoogte te stellen van uw speciale behoeften of speciale vereisten.
Vervoer van medicijnen aan boord
Houd er rekening mee dat de koelers in de kajuiten geen koelkasten zijn en daarom niet geschikt zijn voor gekoelde medicijnen. We raden u aan om koeltassen met ijsblokken mee te nemen, of te vragen om medicatie gekoeld op te slaan in het medisch centrum. Medicijnen in de koelkast van het medisch centrum zijn alleen toegankelijk tijdens openingstijden.
Er kunnen beperkingen gelden voor het reizen met bepaalde verboden medicijnen. Gasten zijn er zelf verantwoordelijk voor dat ze voldoen aan de specifieke vereisten voor de landen waar ze doorheen reizen. Het wordt aanbevolen dat gasten een ondertekende, gedateerde en verklarende medische brief van hun behandelend arts bij zich hebben en bewaren, waarin de indicatie voor het gebruik van medicijnen op recept staat vermeld. Het personeel aan boord zal niet routinematig vragen om de documentatie te zien; er kan echter wel om worden gevraagd als er vragen zijn van lokale autoriteiten of als er aanvullende informatie nodig is.
Vul het Special Needs formulier via de volgende link in om ons op de hoogte te stellen van uw speciale behoeften of speciale vereisten.
Verminderde mobiliteit
Alle dekken, openbare ruimtes en tenders zijn ontworpen om zo toegankelijk mogelijk te zijn voor gasten met beperkte mobiliteit. Sommige havens of tenders zijn mogelijk niet toegankelijk met een mobiliteitshulpmiddel. Daarnaast is er op elk schip van de vloot een wisselend aantal speciaal ingerichte kajuiten beschikbaar. Om veiligheidsredenen kunnen gasten die assistentie nodig hebben gevraagd worden om met een verzorger te reizen.
Er zijn rolstoelen beschikbaar aan boord die gasten kunnen gebruiken tijdens het inschepen, ontschepen en in noodgevallen. Gasten die constant een rolstoel of een andere vorm van ondersteuning nodig hebben, moeten hun eigen uitrusting meenemen. Het is de verantwoordelijkheid van de gast om bij de desbetreffende producenten/leveranciers te controleren of deze apparatuur veilig is om mee te nemen aan boord en te gebruiken op een cruiseschip, en om zowel de levering ervan aan de vertrekterminal op tijd voor inscheping als het ophalen ervan aan het einde van de cruise te organiseren. Vanwege beperkte veiligheidsbeperkingen op sommige cruises, is het belangrijk om MSC Cruises op het moment van de boeking te informeren over uw noodzaak om het mobiliteitshulpmiddel (rolstoel/scooter) mee te nemen.
Voor gedetailleerde informatie over de aanleghavens en excursies die geschikt zijn voor gasten met mobiliteitsproblemen, lees de relevante pagina's in dit gedeelte en controleer aan boord de juistheid van de verstrekte informatie.
Vul het Special Needs formulier via de volgende link in om ons op de hoogte te stellen van uw speciale behoeften of speciale vereisten.
Faciliteiten Kajuit
De toegankelijke kajuiten zijn groter en bieden meer bewegingsruimte dan gewone kajuiten en zijn voorzien van extra faciliteiten en apparatuur om aan speciale behoeften te voldoen. Toegankelijke kajuiten, speciaal ingericht voor gasten met een handicap en/of beperkte mobiliteit, zijn beschikbaar op de volgende schepen:
MSC Armonia, MSC Bellissima, MSC Divina, MSC Euribia, MSC Fantasia, MSC Grandiosa, MSC Lirica, MSC Magnifica, MSC Meraviglia, MSC Musica, MSC Opera, MSC Orchestra, MSC Poesia, MSC Preziosa, MSC Seascape, MSC Seashore, MSC Seaside, MSC Seaview, MSC Sinfonia, MSC Splendida, MSC Virtuosa, MSC World America (vanaf 2025) en MSC World Europa.
Tender Service
Scootmobielen / Rolstoelen
Scootmobielen / rolstoelen kunnen worden meegenomen aan boord van de schepen van MSC Cruises: scootmobielen moeten worden opgeborgen en de accu's moeten worden opgeladen in uw kajuit die is uitgerust met 110V stopcontacten (Amerikaanse stopcontacten) en 220V stopcontacten (Duitse stopcontacten) en vermijd aansluiting wanneer u de haardroger gebruikt. Houd er rekening mee dat de scooter de beschikbare ruimte in uw kajuit minimaliseert. Uit veiligheidsoverwegingen kunnen rolstoelen en scooters niet in de gangen worden opgeborgen.
Uw persoonlijke scooter moet in een standaard kajuit passen met een beperkte instap (58 cm op MSC Divina en MSC Armonia, 68 cm op MSC Lirica, MSC Sinfonia en MSC Opera, 62 cm op de andere schepen). Als uw scooter groter is dan de opgegeven afmetingen voor het schip van uw keuze, moet u een H-kajuit boeken of een kleinere scooter huren. Segways en andere soortgelijke voertuigen mogen niet worden gebruikt aan boord. Ze worden in beslag genomen en kunnen van het schip worden gehaald om in de haven te worden gebruikt.
Houd er ook rekening mee dat de aluminium loopplanken die worden gebruikt als de oprit niet kan worden bediend, minder dan 80 cm breed zijn.
Zwangerschap
MSC Cruises SA staat niet toe dat gasten die meer dan 23 weken zwanger zijn op enig moment tijdens de cruise aan boord varen. Dit is voor de veiligheid van de moeder en de foetus, aangezien gespecialiseerde verloskundige en neonatale zorg niet beschikbaar is aan boord.
Zwangere gasten die op enig moment tijdens de cruise 23 of minder dan 23 weken zwanger zijn, moeten een brief van hun verloskundige/gynaecoloog overleggen waarin het volgende wordt bevestigd:
- Door echografie bevestigde verwachte bevallingsdatum (EDD)
- Dat de zwangerschap laag risico is
- Dat de gast geschikt is om mee te varen aan boord van een schip zonder onmiddellijke toegang tot gespecialiseerde verloskundige of neonatale zorg
Brieven moeten op het moment van boeken en ten minste 2 weken voor de afvaart per e-mail naar Special Needs worden gestuurd. Een kopie moet worden getoond bij het inchecken op de dag van inscheping.
Vul het Special Needs formulier via de volgende link in om ons op de hoogte te stellen van uw speciale behoeften of speciale vereisten.
Visuele beperkingen
MSC Bellissima, MSC Divina, MSC Euribia, MSC Fantasia, MSC Grandiosa, MSC Meraviglia, MSC Preziosa, MSC Seascape, MSC Seashore, MSC Seaside, MSC Seaview, MSC Splendida, MSC Virtuosa, MSC World America (vanaf 2025) en MSC World Europa hebben brailleborden in openbare ruimtes, in liften en bij de ingang van de hutten; alle schepen hebben dekindicatoren in de liften en volledig toegankelijke openbare ruimtes, dekken en tenders. Voor hun veiligheid, en afhankelijk van hun niveau van beperking, kunnen gasten worden gevraagd om te reizen met een verzorger of hulphond.
Vul het Special Needs formulier via de volgende link in om ons op de hoogte te stellen van uw speciale behoeften of speciale vereisten.
Hulpdieren
De gast is persoonlijk verantwoordelijk (met hulp van de verzorger indien van toepassing) voor de bewaring, voeding en algemene verzorging van het dier tijdens het gehele verblijf aan boord.
Gehoorproblemen
Gasten met een gedeeltelijke gehoorbeperking kunnen alleen reizen als ze de installatie van een TDD-systeemkit in hun kajuit aanvragen. Deze kit, die in beperkte aantallen beschikbaar is op alle schepen, bevat licht- en trilapparaten, een teksttelefoon en een analoge wekker.
Vul het Special Needs formulier via de volgende link in om ons op de hoogte te stellen van uw speciale behoeften of speciale vereisten.
Dialyse
Gasten die een peritoneale dialysebehandeling ondergaan, kunnen gewoon reizen en alle medicijnen en apparatuur meenemen die tijdens de cruise nodig kunnen zijn.
MSC Cruises biedt geen individuele hemodialyse.
Gasten die stabiel zijn en zelfstandig hun peritoneale dialyse thuis kunnen regelen, mogen mee op cruises die geen overtocht over de oceaan of afgelegen routes omvatten.
Gasten zijn verantwoordelijk voor het leveren van alle apparatuur, medicijnen en benodigdheden die nodig zijn om zelf dialyse uit te voeren.
Gasten dienen contact op te nemen met hun medische zorgverlener om te zorgen voor dialysebenodigdheden voor de hele cruise. Gasten zijn er verantwoordelijk voor dat er voldoende dialysevloeistoffen aan boord zijn in hun kajuit voor de afvaart.
De medische staf aan boord is niet getraind in het uitvoeren van peritoneale dialyse.
Vul het Special Needs formulier via de volgende link in om ons op de hoogte te stellen van uw speciale behoeften of speciale vereisten.
Kinderen met speciale behoeften
Kinderen met speciale behoeften hebben normaal toegang tot alle diensten en faciliteiten aan boord. Hoewel het entertainmentpersoneel geen kinderopvang aanbiedt, zijn ze wel getraind om een breed scala aan entertainment te bieden dat specifiek op kinderen is gericht. Houd er rekening mee dat er geen één-op-één supervisieservice wordt aangeboden aan boord van onze schepen.
Alle kinderen, ook die met speciale behoeften, worden afhankelijk van hun leeftijd ingedeeld in een bepaald entertainmentgebied. Indien nodig kunnen kinderen of jongeren met speciale behoeften in een lagere leeftijdsgroep worden geplaatst (met toestemming van hun ouders), of kunnen ze deelnemen aan specifieke activiteiten, indien nodig samen met hun ouders.
Vul het Special Needs formulier via de volgende link in om ons op de hoogte te stellen van uw speciale behoeften of speciale vereisten.
Speciale diëten (Glutenvrije, Kosher & Halal maaltijden, Vegetarische & Veganistische maaltijden)
MSC Cruises S.A. doet er alles aan om waar mogelijk tegemoet te komen aan de dieetwensen van onze gasten.
Bij het plannen van onze menu's en het serveren van onze maaltijden houden we rekening met speciale dieetwensen.
MSC Cruises S.A. is zich ervan bewust dat sommige voedingsmiddelen een allergische reactie kunnen veroorzaken bij bepaalde gasten als gevolg van intolerantie voor bepaalde ingrediënten, zoals de 14 belangrijkste erkende allergenen die zijn opgenomen in de Verordening (EU) nr. 1169/2011; daarom worden gasten verzocht om de rederij te informeren over een dergelijke allergie op het moment van boeking, maar niet later dan 30 dagen voor afvaart (door het formulier Speciale Gezondheidsbehoeften naar behoren in te vullen). Verder vragen we gasten om een dergelijke allergie of intolerantie te melden bij de Receptie - Guest Service en de Maître d'hôtel in het hoofdrestaurant bij het eerste aan boord gaan van het schip en vóór het nuttigen van voedsel of drank aan boord. Hoewel er verschillende opties zijn in onze verschillende restaurants, kunnen speciale dieet- en voedselverzoeken alleen worden ingewilligd in onze grote eetzalen.
Ondanks onze inspanningen kunnen we de mogelijkheid van kruisbesmetting tussen voedingsmiddelen niet uitsluiten. We raden onze gasten die zich bewust zijn van allergieën of intoleranties aan om altijd hun noodmedicatie mee te nemen, zoals voorgeschreven door de dokter, om te kunnen reageren in geval van een allergische reactie.
Als u een excursie boekt waarbij een maaltijd is inbegrepen of als u dineert in Ocean Cay, vergeet dan niet om uw allergie/intolerantie altijd door te geven aan het juiste personeel.
Om medische redenen of voor baby's kunnen gasten specifiek verzoeken om bepaalde voedingsmiddelen aan boord te mengen. Gasten kunnen ook hun speciale verzegelde voedsel aan boord brengen, na schriftelijke toestemming van de rederij. Producten die mee aan boord worden genomen moeten voldoen aan de EU-voorschriften voor etikettering en verpakking van levensmiddelen, mogen geen vervaldatum hebben en moeten na opening worden geconsumeerd volgens de instructies op het etiket. In uw kajuit bevindt zich een koelbox, dit is geen koelkast en kan daarom niet worden gebruikt voor het bewaren van voedsel. Het wordt aanbevolen om diepvrieszakjes mee te nemen. Zelfgemaakt voedsel is niet toegestaan. Het personeel aan boord is niet gemachtigd om voedsel dat onze gasten aan boord brengen te bewaren of te manipuleren (koken, verhitten, enz.).
Vul het Special Needs formulier via de volgende link in om ons op de hoogte te stellen van uw speciale behoeften of speciale vereisten.
Glutenvrij
Houd er rekening mee dat gasten aan boord MSC Armonia, MSC Sinfonia, MSC Opera en MSC Lirica slechts een beperkte selectie voorverpakte glutenvrije snacks zoals koekjes, croissants, biscuitjes en muffins kunnen vinden. Gasten met coeliakie wordt daarom aangeraden om een cruise op een van de andere schepen te boeken.
Kosher & Halal maaltijden
Kosjere maaltijden (voorverpakt ontbijt, lunch en diner) kunnen aan boord beschikbaar zijn tegen een toeslag van €25/$30 pp/dag. Kosher maaltijden kunnen worden genuttigd in de hoofdrestaurants en moeten ten minste 30 dagen voor vertrek van het schip worden geboekt.
Halal producten (rundvlees, lamsvlees en gevogelte) kunnen aan boord beschikbaar zijn als de gast hier minstens twee maanden voor vertrek een verzoek voor indient.
Vegetarische/ Veganistische maaltijden
Vegetarische en veganistische gerechten zijn opgenomen in onze hoofdmenu's en het culinaire aanbod van het buffetrestaurant.
Gasten met voedselintoleranties, allergieën en/of behoeften moeten MSC Cruises informeren over hun behoeften via het formulier Speciale Gezondheidsbehoeften en, eenmaal aan boord, hun behoeften bevestigen bij de Receptie-Gastenservice en/of bij de Maître d'hôtel.